duminică, 29 august 2010

COMORI DIN TRECUT



In vizitele mele prin Barcelona,un loc unde imi place sa merg destul de des este targul de antichitati unde sunt o multime de lucruri interesante.La ultima mea vizita acolo am gasit o revista frantuzeasca din 1931 se numeste L`Illustration.Intre paginile ei am citit stiri politice ale vremii,stiri mondene,stiri din lume...din japonia,Italia lui Mussolini ,imagini ale vestigiilor istorice din Roma(aula lui Traian,capitoliul sau piata Bocca della Verita ),inceperea folosirii gastrofotografiei si un reportaj despre asta,un altul despre modelul de submarin britanic M2 dotat cu hangar pentru un hidroavion,stiri literare ..recenzia unei carti a lui Paul Valery,inaugurarea unui bust a lui Pasteur la casa memoriala a acestuia,stiri sportive despre castigarea Cupei Davis de catre francezi in acel an si multe altele.
Dar ce mi-a atras atentia in acest numar al revistei din august 1931 a fost stirea de pe prima pagina despre casatoria Principesei Ileana a Romaniei.In trecere se aminteste de exilul impus principesei Helena de Grecia si Danemarca,sotia lui Carol al doilea ,dupa divortul de acesta cand regele a abdicat in favoarea fiului sau Mihai.O sa incerc sa traduc articolul cu putinele mele cunostinte de franceza si cu ajutorul unui dictionar.
Casatoria Principesei Ileana de Romania si a Arhiducelui Antoaine de Habsbourg sa celebrat pe 26 iulie la Sinaia,la castelul Peles care este rezidenta regala.Principesa Ileana cea mai tanara fica a regelui Ferdinand si a reginei Maria este in varsta de 22 de ani.Ea este sora regelui Charles al doilea de Romania,a reginei Greciei,Elisabeta,a reginei Maria de Iugoslavia si a printului Nicolae ..Arhiducele Antoine de Habsbourg care are 30 de ani,este unul din copii Arhiducelui Leopold -Salvador din ramura Toscana.La ceremonie ,care a fost stralucitoare ,au asistat numerosi membri ai ambelor familii.Ministrul de interne M.Amendiu a implinit functia de functionar oficial al starii civile.Principesa de religie ortodoxa a primit binecuvantarea Patriarhului Cristea dar arhiepiscopul catolic Cizar a fost acel care a unit soti,arhiducele fiind catolic.Taranii au venit sa priveasca in numar mare din toate regiunile.
Va rugam sa retineti totusi,cateva zile in urma ,cea care ar trebui sa fie regina actuala a Romaniei si care nu a fost niciodata,a luat trenul din Bucuresti pentru a se intoarce in Anglia unde probabil se va stabili.Divortul sau de regele Carol al doilea in fapt a fost anuntat oficial,iar acesta este un sacrificiu dureros pentru ca masurile luate impun mamei sa traiasca separat de fiul ei micul print Mihai,mostenitorul coroanei.
Poate traducerea mea nu este foarte literara dar nu asta este important...mi-a ramas in minte modul simplu si concis in care a fost relatata stirea ,una de prima pagina .Poate ziaristii din presa noastra contemporana mai invata cate ceva...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu